vrijdag 9 oktober 2015

Aan de Seine

titel: home sweet home '12

























Tijdens de afgelopen weken van herstel en niets kunnen en mogen doen ben ik op vele plekken op de wereld geweest.
Ik ben in Engeland geweest met Sarah Challis, op kleine en grote eilandjes van Griekenland met oa Victoria Hislop. Ik heb gewoond in een groot tochtig huis in Seatle en heb gevaren naar Antartica met Maria Semple. En ik ben met een boekenapotheek van Parijs naar Le Sud en heb gelogeerd aan zee.
Het prachtige boek van Nina George "De boekenapotheek aan de Seine", wat me eerst veels te literair leek, heeft mij troost en warmte en magie gegeven.
Pareltjes van wijsheid.



















Want boeken kunnen en mogen troost bieden. Soms is het goed om te huilen, want anders verdrink je in je ongehuilde tranen. Je kan wel degelijk ondergaan in tranen die je binnenhoudt.
Deze boekenapotheek is er om gevoelens te behandelen die niet als lijden worden erkent en die nooit door artsen worden gediagnosteerd. Gevoelens die te klein en te ongrijpbaar zijn om interessant te zijn voor therapeuten, zoals......
Het besef dat je geen heel leven meer hebt om je plek te vinden.
Het gevoel dat de zomer weer ten einde is gelopen.
De lichte droefenis over een vriendschap die toch niet dieper wordt, waardoor je verder moet zoeken naar een zielsverwant voor het leven.
De doden die wij ooit lief hadden, hebben we voor altijd lief. Hun gemis verjaart nooit.

Ik wil ook over het water naar het zuiden reizen om antwoord te krijgen op mijn dromen te krijgen en mezelf te hervinden.

Mijn zes weken bank en bed waren mijn tocht naar het zuiden. Ik ben mezelf onderweg kwijt geraakt. Door liefde. Door heimwee. Door angst.
Nu zou ik heel graag willen luisteren naar de zee en begrijpen dat lachen en huilen precies hetzelfde klinken. Ik wil mezelf weer vinden. Ik weet dat mijn ziel zo af en toe moet huilen om gelukkig te zijn. Maar ondanks het gehuil voelt mijn ziel zich verloren.
Verloren in de afstand tussen mij op mijn bank en de snelle wereld eromheen, die maar jaagt en jaagt.
Ga ik daar ooit weer deel van uitmaken en wil ik daar wel weer deel van uitmaken.
Wat wil ik?
door Friso Pas

Geen opmerkingen: